Visdag 4 & 5 Faerøyna

13 juli 2023 - Færøyna, Noorwegen

Goedenavond allemaal,

Ons plan om gericht op heilbot te vissen is helaas in duigen gevallen. De weersvoorspellingen werden met het uur slechter waardoor we zowel gisteren als vandaag de open zee niet konden bereiken. Gistermiddag probeerden we tussen de eilanden in te vissen. Helaas leverden verschillende stekken geen noemenswaardige vis op. Met windkracht 7 was het ook bijna onmogelijk om gericht te vissen. De boot drift dan veel te snel over het water heen, waardoor je het aas niet op de gewenste plek kunt aanbieden. Na 2 uurtjes gevist te hebben hielden we het voor gezien, dit was een kansloze missie.

Ook voor vanochtend hadden ze regen en veel wind voorspeld. Tegen 12.00 uur in de middag zijn we uitgevaren, maar ook nu was het niet mogelijk om echt ver de open zee op te komen. We hebben een nieuwe stek bevist waar we direct aasvissen vingen met de verenpaternoster. Dat was in ieder geval een goed teken. Een aantal driftjes leverden Henk 2 mooie lengen en Matthijs een koolvis op. Daarnaast ving Matthijs nog een platvisje, wat na onderzoek een heel klein heilbotje bleek te zijn. De heilbot is gevangen, maar we hadden er toch iets meer van verwacht… Op het moment dat we beide iets wilden drinken kwamen we erachter dat ons tasje met eten en drinken nog op de steiger stond. Voordat we uitvoeren en naar de boot liepen hadden onze Noorse buren net een aantal fuiken met grote krabben binnengehaald. Ze hadden de fuiken twee nachten laten liggen en ongeveer 40 krabben gevangen. Deze werden vervolgens gesorteerd om lekker bereid te worden. In onze nieuwsgierigheid hebben we het tasje laten staan. We besloten om toch maar even terug te gaan om ons eten en drinken op te halen. Dat was achteraf geen slecht idee, want de regen kwam bij terugkomst ineens met bakken uit de lucht vallen. Ons voornemen om nog even lekker te vissen viel alweer in het water.

‘s Avonds was het gelukkig weer droog, maar het was wel weer flink gaan waaien. We besloten om toch even uit te varen om beschut achter een eiland te vissen. Matthijs kwam er bij aankomst bij de boot achter dat hij zijn jas had laten liggen. Deze was door de heftige regen tijdelijk onbruikbaar geworden. Een dikke trui en een vest moesten soelaas bieden. Bij de stek aangekomen bleek het toch nog flink te waaien. We hebben wel een paar driftjes gemaakt, maar het leverde niet veel op. Tot het moment dat Henk zijn hengel met de slip open had laten liggen om een makreel te slachten die hij vlak daarvoor had gevangen. Na het slachten wilde hij zijn hengel ophalen en bleek hij vast te zitten. Matthijs voer de boot terug om over de plek heen te varen. Soms heb je geluk en schiet het lood weer los. Ineens kreeg Henk een paar dreunen op zijn hengel. Vis! Bij het binnenhalen voelde het behoorlijk log aan en gierde hij zelfs even door de slip. Het was geen kabeljauw dat was duidelijk te voelen. Waarschijnlijk een leng zei Henk. De vis eenmaal naar boven getakeld te hebben bleek het een rog te zijn. Deze hadden we nog nooit eerder gevangen en hebben we weer netjes teruggezet.

Morgen is alweer onze laatste visdag van deze vakantie. Het weer lijkt iets beter te worden dus we hopen de open zee te kunnen bereiken, zodat we nog even flinke vissen kunnen vangen. Er zijn nog een aantal foto’s toegevoegd en een filmpje van Henk zijn gevecht met een kabeljauw die hij zondagavond had gevangen. Mooi om te zien hoe de vis een aantal keer door de slip gaat.

Iedereen een fijne avond gewenst en tot morgen!