Reis naar Faeroyna en visdag 1

10 juli 2023 - Færøyna, Noorwegen

Goedemiddag allemaal,

De eerste blog van onze vakantie in Faeroyna heeft iets langer op zich moeten wachten. Verder in dit verhaal vertel ik wat hiervan de oorzaak is.

Afgelopen donderdag om 8.00 uur begon onze reis naar het mooie Noorwegen. Met een volgepakte auto kwamen we na een zeer gemoedelijke reis om 17.00 uur aan in Hirtshals (Noord Denemarken). Hier hebben we overnacht in een B&B. Zaterdag konden we het ‘s ochtends lekker rustig aan doen. De boot naar Larvik vertrok pas om 12.45 uur, en dus was er voldoende tijd voor een ontbijtje bij de lokale bakker. Het waaide behoorlijk in Hirtshals en met het vooruitzicht op een onrustige tocht stapten we aan boord van de 211 meter lange MS Superspeed van Colorline. Op zee viel het echter reuze mee, er was totaal geen deining. We konden net zoals voorgaande jaren heerlijk in het zonnetje achter op het dek zitten. Om 15.00 uur zaten we op de boot al aan een stevig diner. We hadden namelijk nog een aardig rit voor de boeg na de overtocht. We kwamen om 16.30 uur aan in Larvik en vervolgenden onze reis in de auto naar Bolstadøyri. Over deze prachtige tocht van 420 kilometer hebben we ruim 6 uur gedaan. De maximale snelheid op deze route is 80 kilometer per uur en overschrijding van deze snelheid wordt in Noorwegen zwaar bestraft. Met zicht op het prachtige variërende landschap is het ook niet nodig om harder te rijden. Na een lange reisdag was het voor ons tijd om de ogen te sluiten in een idyllisch huisje aan de rand van een van de vele rivieren. Het wekkertje werd om 06.30 uur gezet om onze reis te vervolgen naar de eindbestemming.

Na een korte nachtrust werd onze reis vervolgd naar Faerøyna. Dit is een klein eilandje net boven de ingang van het grootste fjord van Noorwegen, het Sognefjord. We hebben echt genoten van de 2,5 uur durende autorit door het fjordengebied naar de ferry in Rutledal. Deze route was nog (veel) mooier dan die van vorig jaar. In Rutledal stapten we op de ferry naar Krakhella op het eiland Sula. Na een korte vaart van een half uur was het nog 20 minuten rijden naar Hersvikbygda, onze eindbestemming met de auto. Ons ruime onderkomen van 80m2 wordt verhuurd door een oude bewoner van Faerøyna, Hans Anders. En nee, Hans valt niet te relateren aan de opticien in Nederland. Hans droeg zorg voor onze laatste bootreis van Hersvikbygda naar Faerøyna. Afgelopen zaterdag kwamen we om 13.15 aan in het huisje en na alles ingericht te hebben kon de vispret beginnen.

De vispret werd echter snel gedrukt toen de oude wijze man ons vertelde dat we te laat in het seizoen waren en dat de kabeljauwen met het vertrek van de krill (garnaalachtige) waren verdwenen. “You are too late” werd ons verteld. Dat wetende stapten we einde van de middag op het bootje om de eerste stekken te bevissen. Op de vangst van een kleine kabeljauw door Henk en een paar makrelen door Matthijs na bleef de echte actie uit. Met een prachtige zonnige zondag in het verschiet maakten we ons op voor de volgende visdag.

Om 06.30 uur stonden we op en met frisse moed gingen we het water op. De negatieve woorden van Hans spookten door ons hoofd, maar we laten ons niet te snel gek maken. Het was prachtig zonnig weer en er was bijna geen wind. Ideale omstandigheden om naar de open zee te varen op zoek naar interessante visgebieden. Op de door ons geselecteerde gebieden vingen we voornamelijk veel kleine aasvissen en Henk ving een aantal doornhaaien. We hadden al gelezen dat deze relatief veel voorkomen in dit gebied. Het is flink uitkijken met het onthaken van de haaien. Ze happen naar alles wat er bij hun in de buurt komt. Na een aantal uren gevist te hebben hadden we nog geen vis om mee te nemen. Dat viel toch wel even tegen. Met de woorden van Hans in onze gedachten besloten we om wat dieper te vissen. Niet veel later ving Matthijs de eerste maatse pollak. Is vissen op het diepere water dan de uitkomst voor dit jaar? We moesten het proberen. We vonden een interessante plek waar een onderwaterberg van 40 meter diepte steil naar 100 meter diepte ging. Op 80 meter diepte knalde er een vis op Matthijs zijn hengel. Aan de typische dreunen te voelen moest dit kabeljauw zijn, maar er kwam een lom naar boven. Dit hadden we nog nooit eerder gevangen, top! De kop was er af en we waren blij dat we wat actie hadden. Na verschillende plekken bevist te hebben besloten we zonder resultaat terug te keren naar het huisje. Het was behoorlijk warm op het water en bij terugkomst zagen we dat we flink verkleurd (lees: ‘boeren broen’) waren.

Na het vissen hebben we gistermiddag lekker de barbecue aangestoken. Een vers gevangen makreeltje deed onze hongerige buiken goed. Na lekker gegeten te hebben gingen we even een half uurtje liggen. Daarna was het tijd om weer het water op te gaan. We hadden een interessante plek op de kaart gevonden die zich iets verder in de open zee bevond. Er waren geen golven dus dit was onze kans om wat verder weg te gaan. Op de eerste hotspot vingen we direct veel aasvissen en wederom een doornhaai. Grote vis bleef echter uit. Op dat moment kreeg Henk een helder moment en we besloten om ons rustig af te laten driften naar de diepere wateren rondom de onderwater berg. Naarmate we steeds dieper kwamen vingen we op een gegeven moment geen kleine vissen meer. Dit was het moment om over te stappen op groter aas. Henk deed een makreelfilet aan de haak en Matthijs ging met een pilker vissen. Direct nadat de kleine vissen verdwenen waren kreeg Matthijs een  dreun op de hengel. Een mooie pollak kwam naar boven. Niet veel later weer een dreun. Dit moest kabeljauw zijn. En ja hoor, eindelijk werd er door Matthijs een mooie maatse kabeljauw gevangen. Henk liet zijn aas ook afzinken tot de bodem en het was direct raak. Bam! Een hele mooie kabeljauw kwam naar boven. Yes, eindelijk! We besloten om dezelfde drift nogmaals te maken, maar de wind was gedraaid. Dan maar aan de andere kant van de onderwater berg driften. Weer nadat er geen kleine vis meer werd gevangen was het meteen raak. Een keiharde aanbeet op Matthijs zijn hengel leverde weer een mooie kabeljauw op. Op het moment dat Henk een foto wilde maken schoot zijn eigen hengel onderuit. Een prachtig gevecht leverde een dikke kabeljauw op. We waren razend enthousiast en het deed ons deugd dat onze theorie en praktijk samen kwam. Om 22.00 uur besloten we om terug te keren naar het huisje. Vervolgens was het zaak om alle vissen te fileren en vacuüm te verpakken. Om 00.00 uur was het tijd om de dag waardig af te sluiten onder het genot van een biertje en een borreltje. De blog moest maar even op zich wachten.

De foto’s van de reis en de vangsten zijn ook op de blog geplaatst. Het is even aankijken of er iedere dag een blog wordt geplaatst. Dit is afhankelijk van wanneer we kunnen vissen in verband met het weer. Als het goed is krijgen jullie een mail als er een nieuwe blog wordt geplaatst. Mocht dit niet het geval zijn en wil je hier wel graag een melding van krijgen, dan kun je je onderaan de webpagina aanmelden. Wij gaan er vanmiddag en vanavond weer op uit in de hoop dat we weer goed zullen vangen. Iedereen een fijne dag gewenst en tot de volgende keer!

1. Herman:
    10 juli 2023
    Zoals ik al zei: Doorgaan zo👍👍👍
  2. Jos:
    10 juli 2023
    Geweldig, het blijkt nu dat ouderen ook niet alles weten. Dus geloof in jezelf en ga lekker door met vangen.🎣🎣
  3. Herman:
    Beter dan de Eems😂😂😂