Visdag 2 & 3 Faerøyna

11 juli 2023 - Færøyna, Noorwegen

Goedenavond allemaal,

We hebben de derde visdag alweer achter de rug. Na een succesvolle vissessie afgelopen zondagavond hadden we besloten om maandagochtend even rustig aan te doen. Naast dat we wel wat slaap konden gebruiken werd er in de ochtend regen voorspeld. ‘s Middags klaarde het gelukkig op en om 15.00 uur stapten we op ons bootje om uit te varen naar de open zee. Er was niets meer te herkennen van de spiegelgladde zee van de voorgaande avond. De aanwakkerende wind had ervoor gezorgd dat er best wel hoge golven waren. Dit weerhield ons er niet van om dezelfde spot (visstek) als zondagavond weer op te zoeken. Stekken waar we goed vangen proberen we doorgaans elke dag even te bevissen en vaak levert dit wel een mooie vis op. Ook nu hoefden we niet lang te wachten tot de eerste aanbeten. Matthijs ving al gauw een pollak en niet veel later ving Henk een mooie kabeljauw. Daarna was het een festival van actie en bijna elke drift leverde wel een vis op. Matthijs ving nog een mooie grote leng en twee keer hadden we een ‘double hookup’. Fantastisch! Na 4 uurtjes gevist te hebben hadden we 6 kabeljauwen, 3 schelvissen, 3 lengen en een pollak meegenomen om te fileren. Daarnaast hebben we meerdere gevangen pollakken teruggezet. Als de vangsten goed zijn kunnen we namelijk wat selectiever zijn in de soorten vis die is we mee naar huis nemen. Met zo veel vissen neemt het fileren de nodige tijd in beslag, maar het is het meer dan waard.

Vanochtend zijn we om 6 uur opgestaan na een korte nachtrust van 5 uurtjes. Voor vanmiddag werd namelijk regen voorspeld. Ook vandaag zijn we weer naar dezelfde stek gevaren. Een serieuze aanbeet bleef echter uit.  Het viel ons ook op dat er weinig tot geen aasvis boven de onderwaterberg zwom. Na een aantal driftjes gemaakt te hebben bedachten we ons dat de vis wel eens aan de andere kant van de berg kon liggen. Het ligt er namelijk maar net aan hoe de stroming staat en waar het meeste voedselaanbod is. Dat bleek een goede keuze te zijn, want het was direct weer raak. Henk ving een mooie lom op een lap makreel. Matthijs had besloten om van aas te wisselen. Aangezien we nu tegen de berg op driften in plaats van eraf, is de kans groter dat de pilker vast blijft zitten. Daarom besloot hij om er een sandeel shad aan te doen. En met succes, de eerste kabeljauw van de dag werd naar boven getakeld. Snel werd de boot weer teruggevaren om dezelfde drift te maken en het was weer raak. Deze was dikker! Een mooi gevecht leverde Matthijs een kabeljauw van 81cm op. Henk ving op hetzelfde moment een hele dikke lom, wederom een double hookup. Onze dag was alweer geslaagd. Na nog een keer driften kreeg Matthijs meteen weer een dikke dreun op de hengel. Een kabeljauw van ongeveer hetzelfde formaat zou naar boven moeten komen, maar wist zichzelf te lossen. K*t! Dat is flink balen, maar het hoort er eenmaal bij. Uiteindelijk waren we weer dik tevreden. Henk had 3 lommen gevangen en Matthijs 2 kabeljauwen en een schelvis. Als resultaat dat we de koelbox na 3 dagen al bijna vol hebben met visfilets. Dit biedt ons de gelegenheid om morgenochtend gericht op heilbot te gaan vissen. Dit hebben we nog nooit gevangen, maar staat bovenaan de bucketlist. Het zal echter niet makkelijk worden. We moeten een beetje geluk hebben, want ze worden hier niet heel veel gevangen. Zojuist hebben we ons materiaal en de onderlijnen erop aangepast, zodat we klaar voor de strijd zijn. We hebben er weer zin in!

Uiteraard worden er ook weer een aantal foto’s geplaatst. Een fijne avond en tot de volgende ronde.

1. Herman:
    12 juli 2023
    Moi,moi ziet er weer zeer goed uit.
    Mooie visjes gevangen.
    Wie vangt de grootste?
    Veel visplezier nog en tot horens.
  2. Jordy Geerlings:
    12 juli 2023
    Ziet er goed uit mannen!!
  3. Pieter Boeijing:
    13 juli 2023
    Zo te lezen vermaken jullie je uitstekend. Wel een hoop onbekende vissen en termen.

Have fun en vangst