Laatste visdag Faerøyna

14 juli 2023 - Færøyna, Noorwegen

Goedenavond allemaal,

Onze laatste visdag in Faerøyna zit er helaas alweer op. Vanochtend zijn we om 6.00 uur opgestaan, zodat we er nog even goed van konden genieten. De hevige wind van afgelopen dagen was afgenomen en de open zee was weer goed te bereiken. Omdat we de vakantie waardig af wilden sluiten besloten we om naar de visgronden te gaan waar we deze vakantie het beste gevangen hebben. In de vroege ochtend leverde dit helaas niet veel op. De eerste uren op het water verliepen zonder noemenswaardige aanbeten. In de verte zagen we flinke regenbuien op ons afkomen. We besloten echter om te blijven, onze vispakken zijn immers waterdicht. De pakken zijn even goed getest, want het kwam met bakken uit de hemel vallen. Tussen de regenbuien door besloten we ons telkens te verplaatsen op zoek naar de vis. Helemaal aan de andere kant van de onderwaterberg was het meteen raak. Er werden veel lengen, lommen, pollakken en een doornhaai gevangen die we allemaal weer hebben teruggezet. Niet veel later, na nogmaals verplaatst te zijn, was het weer direct raak. Matthijs kreeg een mooie aanbeet. Dit was zeker weten kabeljauw. Helaas wist de vis zich op half water te onthaken. Op hetzelfde moment kreeg Henk ook beet. Een mooie kabeljauw werd naar binnen gehengeld. Hetzelfde driftje werd nogmaals gemaakt en het was weer raak bij Henk. Een vergelijkbare kabeljauw kwam naar boven. Niet veel later was het weer Henk die beet kreeg, de derde kabeljauw van de ochtend kwam naar boven. Dit begon weer aardig op een succesvolle vissessie te lijken.

Na de vangst van de derde kabeljauw was het afgelopen met de aanbeten. We besloten tegen 12.00 uur om terug naar de haven te varen. Onderweg deden we nog wel even een stek aan waar we gisteren ook een paar mooie vissen vingen. Na het inwerpen was het meteen raak, double hookup! Matthijs voelde dat het geen grote was, maar het tegenovergestelde gold voor Henk. De vis gierde door de slip. Dit kon wel eens de grootste vis van de vakantie worden! Matthijs hengelde een klein kabeljauwtje binnen en constateerde dat de vis de lijnen van Matthijs en Henk in de war had gezwommen. Met uiterste concentratie werden de lijnen uit elkaar gehaald, zonder druk op Henk zijn vis te verliezen. Gelukkig zat hij er nog aan en na een mooi gevecht kwam een hele dikke kabeljauw naar boven. 91cm schoon aan de haak en daarmee inderdaad de grootste vis van de vakantie. Gratuliere! Met een trots gevoel voeren we terug naar de haven waar we de laatste vissen gefileerd hebben. Het was een mooie afsluiting van de vakantie.

Vanmiddag hebben we het bootje schoongemaakt en onze spullen ingepakt. Morgen staat er een lange terugreis op het programma. Om 06.30 brengt Hans ons met zijn boot naar Hersvikbyga. Vanaf daar rijden we naar Krakhella waar we om 08.00 uur op de ferry naar Rutledal stappen. Vervolgens rijden we door naar Larvik waar we zullen overnachten. Zondag stappen we hier op de overtocht naar Denemarken en we verwachten zondagavond weer thuis te zijn.

De foto’s van de vangsten zijn weer geüpload. We hopen dat jullie onze verhalen met veel plezier hebben gelezen. Wij hebben in ieder geval enorm genoten. We hebben vluchtig al een aantal potentiële locaties voor volgend jaar doorgenomen. Dan staat ons vast weer een mooi avontuur te wachten. Bedankt voor het lezen en tot volgend jaar!

1. Peter:
    14 juli 2023
    Wat weer een prachtig avontuur. Bedankt voor de mooie verhalen en een veilige terugreis gewenst.
  2. Herman:
    14 juli 2023
    Top jongens, wens jullie een veilige terugreis.
    Zie je volgende week wel voordat we naar Frankrijk vertrekken.
    Groet Herman
  3. Pieter Boeijing:
    15 juli 2023
    Mooie verhalen, prachtige foto's en zo te lezen een topweek.

Dank voor het delen en een fijne thuisreis